Tiiisdag nästan onsdag!

Hej blugg!
Har haft en kanonbra dag,martin fyllde ju som bekant idag! så jag,kim o mikaela tyckte vi kunde gå ut o käka tillsammans! o de gjorde vi,mkt skratt blev de..hahah..klockrena människor!!=p sen drog vi hem till Martin för lite guitar hero o glögg! samt planer för om några veckor drar vi!!=))
Pratade me en gammal tjejkompis över msn och så prata vi om skolan o va jag plugga.. och tror ni inte den bekanta frågan kom,jag klandrar ingen..hur lätt kan de vara att veta? men för att redogöra lite för er så ska jag inte bli psykolog!haha..:P
Psykologi och Psykiatri är två skilda saker fast klart de är lätt att blanda ihop dom.. så nu, för o va ganska korrekt tråkig så får ni en redogörelse på dem två!!haha

Psykologi är läran om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor. En psykologs arbete kan röra sig inom vitt skilda områden, från forskning och undervisning till rådgivning och psykoterapi.

Psykiatri är en medicinsk disciplin som ägnar sig åt att diagnostisera och behandla psykiska ohälsotillstånd och mentalsjukdomar.

Den moderna psykiatrin strävar efter en syn på mentala sjukdomar och psykisk ohälsa som en blandning av medicinskt-biologiska och psykosociala fenomen. Den dominerande och ofta eftersträvade behandlingsformen är således en kombination av medicinering och psykoterapi. De är detta jag pluggar till! Psykiatriutbildning! så nu har ni de svart på vitt,haha..en liten parantes sådära;p
Rätt skumt att man vill jobba me ohälsa kanske? eller kanske inte..men tycker folk som jobbar med och nära människor har de bästa jobben,enligt mig,äldrevården,handikapp,folk me sociala problem osv..det är enligt min mening ett betydelsefullt jobb!!
Nej i morgon blir en lång dag! jag börjar tidigt me basgruppen typ halv 9,sen blire själverfarenhetsgruppen,sen föreläsning till kl 16..sen ska jag till jobbet kl 17 och blir väl kvar iaf 2-3timmar därute.. fast de gör inte mig nåt,jag tycker ja kommit in i det sjukt bra, jag skulle nästan kunna jobba gratis då man hjälper nån o de är meningsfullt! vilken predik tant jag är va!=p
Vi håller ju då som ja skrev förut förra veckan på med utvecklingspsykologi,de är kul men satans va mkt de är o hålla reda på, för o citera mig själv"Blir man inte en bra vårdare på denna utbildning så blir man åtminstonde knäpp".. haha, i denna kursen går man verkligen in på djupet,vad som är förmedvetet,omedvetna konflikter o bla bla..lätt att man börjar ransaka sig själv ganska mkt..:P djupa grejjer,serious stuffs;P hehe..
Nej okej!hej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0